Πέμπτη 22 Αυγούστου 2013

Η μόδα στον εικοστό αιώνα


kenzo 2010
Το ένδυμα επηρεάζει τον άνθρωπο που το φοράει και τους άλλους γύρω του, αφού αποτελεί μέσο επικοινωνίας και  τρόπο μεταβίβασης πληροφοριών για την προσωπική και κοινωνική του ταυτότητα .
Ανάλογα με το τι φοράει κάποιος αλλάζει ο βηματισμός, οι κινήσεις και η συμπεριφορά του.
Η δύναμη της αμφίεσης στο καθημερινό ή επίσημο ντύσιμο αλλά  και στο θέατρο, τον χορό και τον κινηματογράφο είναι κατανοητή από τους περισσότερους, συχνά πηγή άγχους αλλά και ευχαρίστησης.

Οι βασικοί τύποι των  ενδυμάτων και η παραγωγή τους παρέμειναν ίδια για πολλούς αιώνες.
Η δυσκολία παραγωγής τους επέβαλε  τις απλές κυρίως φόρμες, που μπορούσαν να διαφοροποιηθούν εύκολα ως προς το διάκοσμο ή τον τρόπο που ήταν διπλωμένα  και φορεμένα ανάλογα με τις ανάγκες της εποχής.
kenzo
  Στον εικοστό αιώνα η Μόδα και ο πολιτισμός συμβαδίζουν αν και τις κυρίαρχες τάσεις   τις καθορίζουν κυρίως οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την ενδυμασία"οι επαγγελματίες του χώρου".
 Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις που έγιναν  στον τομέα της βιομηχανίας μετά τον Β'Π.Π, επέφεραν πολλές αλλαγές  τόσο στον  σχεδιασμό όσο και στην παραγωγή των ενδυμάτων.
kenzo

Η ενδυμασία είναι κατά γενική παραδοχή  ένα είδος τέχνης. Ανήκει στις λεγόμενες εφαρμοσμένες τέχνες, όπως είναι η κεραμική, η επιπλοποιία και άλλες, που παράγουν αντικείμενα τα οποία έχουν πρακτική εφαρμογή στην καθημερινή ζωή.

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ενδυμασίας αποτελεί η μόδα. Μόδα  είναι οι αλλαγές στον τρόπο ντυσίματος που χαρακτηρίζουν μια χρονική περίοδο. 

Oι αλλαγές της μόδας εξαρτώνται από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες, από τις αισθητικές αντιλήψεις κάθε περιόδου, καθώς και από την εξέλιξη της τεχνολογίας. 

Για τους περισσότερους η μόδα μέχρι πριν λίγα χρόνια ταυτιζόταν με την αισθητική.

kenzo
Η ενδυμασία  σήμερα είναι  πλέον διακριτό θέμα  στα μουσεία όπως και οι άλλες τέχνες.
 Η συλλογή μόδας V & A   είναι η μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη συλλογή ενδυμάτων και κλωστοϋφαντουργικών τεχνικών στον κόσμο.Από εκεί και οι εικόνες του κειμένου, με μια παλιότερη
συλλογή του kenzo
kenzo
Τώρα τι ακριβώς ήθελε να εισάγει ο δημιουργός λανσάροντας αυτό το στυλ που μοιάζει με κακή αντιγραφή τριτοκοσμικών ενδυμάτων δεν μπόρεσα να το καταλάβω.

Σαν στόχος της σύγχρονης τέχνης συχνά αναφέρεται η διάλυση  των προκαταλήψεων που μας δένουν  με τον κόσμο των φαινομένων και των μορφών. 

Αλλά ούτε η απλότητα, ούτε η αισθητική ή η πρακτικότητα που κυριαρχούν στα ενδύματα των τροπικών χωρών σκιαγραφούνται στις εικόνες που βλέπουμε.Τα άτσαλα ντραπέ περισσότερο μοιάζουν με παζλ κουρελιών  παρά με ρούχα. Τα δε καπέλα σαρίκια και  τα παπούτσια, μεταφέρουν μηνύματα που αδυνατώ να συλλάβω.
Βλέποντας και το βίντεο της επίδειξης, έμεινα με την απορία ποιος θα φορούσε αυτά τα ρούχα;
Εσείς τι λέτε;
Εικόνες